al. Krzywoustego 11, 40-870 Katowice 32 254 36 79 sekretariat@sp58katowice.pl |
POLITYKA OCHRONY DZIECI i MŁODZIEŻY PRZED KRZYWDZENIEM
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 58 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI
IM. MARII DĄBROWSKIEJ W KATOWICACH
OPISUJĄCA STANDARDY OCHRONY WSZYSTKICH UCZNIÓW PRZED KRZYWDZENIEM
I SPOSÓB ICH STOSOWANIA
Informacje dla uczniów
2024/2025
AKCJA REKRUTACJA |
|
Szkoła Podstawowa nr 58 Al. Bolesława Krzywoustego 11 32 254-36-79 |
|
Jeżeli dziecko zamieszkuje w obwodzie Naszej szkoły:
|
Pierwszy etap rekrutacji trwa od 11 marca do 22 marca 2024 r. Zgłoszenie kandydata do przynależnej mu obwodowej szkoły podstawowej odbywa się w systemie elektronicznym: https://katowice.e-nabor.pl. Po dokonaniu zgłoszenia w systemie elektronicznym rodzic powinien wydrukować wygenerowane zgłoszenie, a następnie podpisane (wraz z załącznikami) przekazać do szkoły obwodowej. |
Jeżeli dziecko zamieszkuje poza obwodem Naszej szkoły: |
Drugi etap rekrutacji trwa od 22 kwietnia do 7 maja 2024 r. (decydując się na szkołę inną niż obwodowa, nie bierzemy udziału w pierwszym etapie rekrutacji). Wniosek o przyjęcie kandydata składamy w systemie elektronicznym: https://katowice.e-nabor.pl. Następnie drukujemy i przekazujemy podpisany wniosek wraz z załącznikami potwierdzającymi spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do placówki pierwszego wyboru. |
Klasa sportowa: kajak polo 2024/2025 klasa 4.
Dokumenty, które należy złożyć:
1) Wniosek do pobrania w sekretariacie lub na stronie szkoły (podpisany przez obu rodziców).
2) Oświadczenie rodziców do pobrania w sekretariacie lub na stronie szkoły (podpisane przez obu rodziców).
3) Zaświadczenie lekarskie POZ o braku przeciwskazań.
Dokumenty można składać od 18.03.2024 godz. 8:00 do 05.04.2024 godz. 13:00 w sekretariacie szkoły.
Test sprawnościowy odbędzie się 16.04.2024 godz. 16:00 w sali gimnastycznej.
Informacje o zakwalifikowaniu się do oddziału zostaną podane 30.04.2024 godz. 13:00.
Potwierdzenie woli przyjęcia do oddziału od 30.04.2024 do 10.05.2024 godz. 13:00.
Dostarczenie świadectw ukończenia klasy 3. szkoły podstawowej od 21.06.2024 do 28.06.2024.
Lista kandydatów przyjętych 03.07.2024 godz. 13:00.
Zobacz artykuł: Szkoła dziś.
Dodatkowe zajęcia w ramach oferty
Środowiskowego Programu Profilaktycznego „Razem raźniej”
październik – listopad 2024
Nazwisko i imię realizatora |
Rodzaj zajęć |
Termin realizacji |
Bilińska Magdalena |
LEKKIM KROKIEM PRZEZ MUZEA |
SOBOTA |
Brzezina Agnieszka |
SPOTKANIA Z KULTURĄ |
PIĄTEK |
Brzezina Agnieszka |
KLUB KRAJOZNAWCZO-TURYSTYCZNY |
SOBOTA |
Grabizna-Kusz Edyta |
KOŁO MŁODYCH BIOLOGÓW |
SOBOTA |
Guziak Anna |
CUDZE CHWALICIE, SWEGO NIE ZNACIE |
PIĄTEK |
Kuczmik Ewa |
PIŁKA NOŻNA DLA NAJMŁODSZYCH |
CZWARTEK |
Lagierska Danuta |
RAZEM PRZEZ SIATKĘ |
PONIEDZIAŁEK |
Kukułka Patrycja |
SOBOTA W TERENIE |
SOBOTA |
Koordynator: mgr Agnieszka Baczyńska
Wykaz zajęć dodatkowych dla uczniów - I okres 2024/2025
Zajęcia |
Dzień |
Godzina |
Sala |
Klasy |
Prowadzący |
„Ładne literki” – spotkania z kaligrafią |
poniedziałek |
12:45 |
42 |
1-3 |
Piotr Chmielowiec |
graMY |
poniedziałek |
12:45 |
49 |
1-3 |
Agata Warwas |
Tańcowała igła z nitką |
poniedziałek |
13:45 |
48 |
1-3 |
Anna Jasińska-Sikora |
Tańcowała igła z nitką |
poniedziałek |
13:45 |
42 |
1-3 |
Barbara Gawłowska |
Haft i szydełkowanie |
poniedziałek |
14:35 |
44 |
1-3 |
Elżbieta Wodarczyk |
Robotyka |
poniedziałek |
8:00 |
57 |
2 |
Małgorzata Błotko |
Zajęcia teatralne we współpracy z MDK |
wtorek |
8:00 |
M |
1-3 |
Agnieszka Brzezina |
Rozwijanie funkcji poznawczych z wykorzystaniem |
wtorek |
13:45 |
36 |
1-3 |
Beata Ogórek |
Gramy na bum rurkach |
wtorek |
14:35 |
34 |
1-3 |
Barbara Gawlas |
Kodowanie na dywanie |
środa |
13:45 |
42 |
1-3 |
Emilia Siemianowska |
Aktywności matematyczne |
czwartek |
13:45 |
34 |
1-3 |
Joanna Knapik |
Śpiew, granie i zabawa |
poniedziałek |
13:45 |
57 |
4-8 |
Maria Pałka |
Szachy |
poniedziałek |
14:35 |
42 |
4-8 |
Ewelina Darul |
Język hiszpański |
poniedziałek |
15:25 |
57 |
4-8 |
Aleksander Skrzyś |
Godzina z teatrem |
wtorek |
14:35 |
42 |
4-8 |
Zofia Błońska |
Doskonalenie pływania |
środa |
14:35 |
B |
4-8 |
Damian Gorzela |
Język włoski |
czwartek |
14:35 |
57 |
4-8 |
Katarzyna Kaczmarczyk |
Tajemnice historii |
czwartek |
15:25 |
48 |
4-8 |
Dariusz Garncarczyk |
„Potrafisz” – zajęcia plastyczno-techniczne |
piątek |
13:45 |
57 |
1-8 |
Joanna Kwiecień |
Dziennikarstwo |
piątek |
13:45 |
54 |
4-8 |
Joanna Gorzela |
Multisport |
piątek |
14:35 |
S |
4-8 |
Danuta Lagierska |
Egzamin z języka angielskiego |
poniedziałek |
15:25 |
42 |
8 |
Katarzyna Trembaczowska-Brom |
Egzamin z matematyki |
czwartek |
7:10 |
43 |
8 |
Karolina Walaszczyk-Szkutnik |
Egzamin z języka polskiego |
piątek |
14:35 |
53 |
8 |
Magdalena Bilińska |
Środowiskowy Program Profilaktyczny "DZIECI TYSIĄCLECIA - INTEGRACJA"
1. Założenia wstępne
Środowiskowy Program Profilaktyczny "DZIECI TYSIĄCLECIA" był realizowany od 2001 do 2020 roku na terenie Osiedla Tysiąclecia Dolnego. Początkowo adresatami byli uczniowie szkół podstawowych nr 58 i 66. Gdy Szkoła Podstawowa im. Marii Dąbrowskiej weszła w skład Zespołu Szkół Integracyjnych nr 1, oferta programowa została dostosowana do potrzeb:
Do zmianie systemowej nasza placówka stałą się Szkołą Podstawową nr 58 z Oddziałami Integracyjnymi im. Marii Dąbrowskiej i nasz Środowiskowy Program Profilaktyczny nadal był realizowany. Według koncepcji stał się istotnym elementem budowania integracji środowiska szkolnego - środowiska bardzo różnorodnego pod względem dotychczasowych doświadczeń, potrzeb, oczekiwań i możliwości. Główny cel programu niezmiennie obejmuje działania zmierzające do zagospodarowania czasu wolnego dzieci poprzez zaproponowanie różnorodnych form aktywności: tak fizycznej, jak i umysłowej.
Program obejmował prowadzenie zajęć:
A. zajęcia cykliczne:
B. imprezy okazjonalne:
C. formy oddziaływania przeznaczone dla dzieci z udziałem ich rodziców:
W zależności od aktualnych potrzeb środowiska lokalnego charakter i specyfika prowadzonych zajęć będzie ma bieżąco modyfikowana.
2. Koordynator merytoryczny programu:
Pomysłodawczynią i pierwszym koordynatorem byłą Pani mgr Maria Bernad — psycholog szkolny; doradca metodyczny ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Katowicach. Od 2013 roku koordynatorem była Pani mgr Agnieszka Baczyńska.
3. Metody współpracy z rodzicami uczestników programu:
4. Działania związane z wdrożeniem programu do realizacji:
Co uczniowie robili po lekcjach w Szkole Podstawowej nr 58 w Katowicach?
Tego typu pytanie zadają sobie niejednokrotnie mieszkańcy Osiedla Tysiąclecia, którzy są rodzicami dzieci w wieku szkolnym. Jak znaleźć kogoś, kto w mądry sposób zaproponuje naszym pociechom "lekarstwo na nudę"?
Częściowo odpowiedź na to pytanie znaleźli rodzice naszych uczniów, bo tu był realizowany
Środowiskowy Program Profilaktyczny pod nazwą "DZIECI TYSIĄCLECIA - INTEGRACJA".
Pod tą nieco tajemniczą nazwą kryje się sposób zagospodarowania czasu wolnego dzieci poprzez zaproponowanie im różnorodnych form aktywności - tak fizycznej, jak i umysłowej.
Popołudniami oraz w weekendy dzieci mogą spotkać się ze swoimi nauczycielami w nieco innej, "nielekcyjnej" atmosferze. Mogą poćwiczyć w sali gimnastycznej, spełnić się artystycznie poprzez udział w zajęciach plastycznych, teatralnych, muzycznych, pogłębić umiejętności posługiwania się komputerem, czy pod okiem nauczyciela odrobić lekcje lub lepiej poznać świat w trakcie wyjść lub wycieczek programowych. Są też zajęcia wspomagające rozwój dzieci o charakterze terapeutycznym. Dzieci mogą też uczestniczyć w zajęciach na basenie szkolnym pod opieką trenera pływania i ratownika.
W ramach programu organizowane są nawet zajęcia sportowe dla rodziców.
Trzykrotnie w trakcie roku szkolnego modyfikowana jest oferta programowa, realizatorzy proponują dzieciom i młodzieży atrakcyjne i potrzebne formy spędzania czasu wolnego.
Koordynatorzy merytoryczni programu:
mgr Maria Bernad, mgr Agnieszka Baczyńska
Szkolny koordynator: dr Krystian Płotkowski
Rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych.
{tab Założenia programu|red}
Rządowy program dofinansowania szkół podstawowych „Cyfrowa Szkoła”jest programem pilotażowym, realizowanym od 4 kwietnia 2012 r. do 31 sierpnia 2013 roku i obejmującym 398 szkół z całego kraju. Przyjęta formuła wspierania uczestników programu uwzględnia odmienne warunki pracy szkół oraz wybrane przez nie warianty korzystania ze sprzętu cyfrowego. Wnioski z ewaluacji pilotażu mają posłużyć do zaprojektowania wieloletniego programu rządowego obejmującego swym zasięgiem wszystkie szkoły. Przygotowuje się także kolejną edycję szkoleń w programie MEN „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach”. Od września 2013 do czerwca 2015 roku, szkolenia te obejmą szerszą grupę szkół zainteresowanych zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w poprawie nauczania. Projekt „Cyfrowa Szkoła” składa się obecnie z czterech elementów:>
Jesienią 2012 roku uruchomiono moduł e-szkoła w wybranych losowo szkołach podstawowych z całego kraju i wyposażono je w określony przez nie sprzęt komputerowy oraz pomoce dydaktyczne. Dostawy sprzętu do wszystkich szkół zakończyły się w grudniu 2012 roku. Maksymalna kwota wsparcia finansowego dla organów prowadzących każdą szkołę była zależna od liczby uczniów w szkole i wahała się pomiędzy 200000 zł. Organ prowadzący był zobowiązany do wniesienia dwudziestoprocentowego wkładu własnego uzupełniającego dotację.
Ważne daty związane z realizacją tej części „Cyfrowej Szkoły” zawiera tabela:
Lp. |
Zadanie |
Termin realizacji |
1 |
Złożenie przez dyrektorów do organów prowadzących szkół wniosków dotyczących udziału w programie. |
do dnia 18.04.2012 r. |
2 |
Złożenie do wojewodów przez organy prowadzące wniosków o udzielenie wsparcia finansowego. |
do dnia 30.04.2012 r. |
3 |
Kwalifikacja wniosków przez wojewodów i przekazanie przez wojewodów ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania informacji o łącznej wysokości przyznanych kwot wsparcia finansowego wraz z kopią protokołów z postępowania kwalifikacyjnego. |
do dnia 14.05.2012 r. |
4 |
Wystąpienie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do ministra właściwego do spraw finansów publicznych z wnioskiem o uruchomienie środków budżetu państwa zaplanowanych w rezerwie celowej w podziale na poszczególne województwa, zawierającym propozycję podziału środków pomiędzy poszczególne województwa. |
do dnia 21.05.2012 r. |
5 |
Przedłożenie do ministra właściwego do spraw finansów publicznych przez wojewodów wniosków o zwiększenie budżetu, z podaniem klasyfikacji budżetowej. |
do dnia 25.05.2012 r. |
6 |
Wykorzystanie przez organy prowadzące wsparcia finansowanego. |
do dnia 31.12.2012 r. |
7 |
Rozliczenie dotacji przez organy prowadzące oraz przekazanie wojewodzie sprawozdań przez organy prowadzące. |
do dnia 15.01.2013 r. |
8 |
Przekazanie przez szkoły organom prowadzącym sprawozdań z realizacji zadań polegających na wdrożeniu TIK w proces nauczania, określonych w pkt. VI.3 programu. |
do dnia 10.06.2013 r. |
9 |
Przekazanie przez organy prowadzące wojewodom sprawozdań z realizacji programu. |
do dnia 30.06.2013 r. |
10 |
Przekazanie przez wojewodów ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania sprawozdań z realizacji programu. |
do dnia 15.07.2013 r. |
11 |
Analiza i ocena efektów realizacji programu. |
do dnia 31.08.2013 r. |
W listopadzie 2012 roku rozpoczęła się realizacja komponentu e-nauczyciel będącego wsparciem szkół uczestniczących w programie „Cyfrowa Szkoła”. Jego celem jest uzyskanie poprawy nauczania i uczenia się uczniów dzięki wdrożeniu w szkołach technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). Liderem programu jest Ośrodek Rozwoju Edukacji, a partnerem programu - Centrum Edukacji Obywatelskiej. Instytucje te prowadzą działania w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach”, wspieranego przez fundusze Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Społeczny). Program ma charakter edukacyjny, ma służyć poprawie efektów uczenia się uczniów, rozwijaniu kompetencji kluczowych. Dostępny w szkołach sprzęt cyfrowy ma umożliwić nauczanie metodą projektu, przybliżyć warunki pracy szkoły do warunków spotykanych przez ucznia poza szkołą. Założeniem programu jest rozsądne wykorzystanie TIK w nauczaniu poszczególnych przedmiotów i w życiu szkoły. Według CEO „szersze wykorzystanie technik informacyjno-komunikacyjnych w szkole, stanowi ambitną zmianę, która często wymaga wprowadzenia rozwiązań organizacyjnych i innych, niż dotychczasowe, sposobów organizacji lekcji i metod nauczania. Najważniejszą zmianą będzie wypracowanie przez nauczycieli nowych nawyków pracy z uczniami przy realizacji obowiązujących wymagań szczegółowych podstawy programowej przedmiotów ogólnokształcących. Rodzaj wprowadzanej zmiany w dużym stopniu zależeć będzie od przyjętych rozwiązań sprzętowych i wariantów oprogramowania, a także wybranej przez szkołę koncepcji wykorzystania sprzętu cyfrowego i już posiadanych przez nauczycieli umiejętności posługiwania się TIK.
Program wspiera proces zmian w sposób uwzględniający warunki i decyzje podejmowane indywidualnie przez same szkoły. Dyrektorzy i nauczyciele mogą wybrać z prezentowanych im przykładów dobrych praktyk wcześniej wypracowanych w innych programach. Skala i nowatorstwo pilotażowego programu wymagają współpracy szkół, które wybrały podobne rozwiązania sprzętowe i współpracy nauczycieli uczących tych samych przedmiotów szkolnych. Program zakłada gotowość szkół i nauczycieli do dzielenia się nowymi praktykami. Są one zbierane i udostępniane w trakcie konferencji, szkoleń, poprzez spotkania lokalnych sieci nauczycieli i na platformie internetowej”.
W ramach programu ORE i CEO zapewniają uczestnikom wsparcie w postaci:
- szkoleń stacjonarnych (warsztaty, wykłady),
- konferencji ogólnopolskich,
- konferencji regionalnych,
- spotkań lokalnych (lokalnych sieci),
- szkoleń zdalnych w formie interakcyjnego kursu internetowego.
Szkoły uczestniczące w programie zostały połączone w lokalne sieci szkoleniowe. Umożliwią one szkołom, które wybrały podobne rozwiązania informatyczne wymianę doświadczeń i współpracę. Sieci mają także ułatwić propagowanie dobrych praktyk dydaktycznych. Szkolni koordynatorzy zaś zorganizują w ich ramach współpracę grup nauczycieli uczących tych samych przedmiotów szkolnych i wykorzystujących w pracy z uczniami TIK.
{tab Cyfrowa Szkoła w ZSI|grey}
W roku szkolnym 2012/2013 nasza szkoła uczestniczyła w rządowym programie pilotażowym „Cyfrowa szkoła”.
Jako jedyna placówka w Katowicach zakwalifikowaliśmy się do programu.
Co zyskaliśmy?
Nowy sprzęt multimedialny o wartości ok. 170 000, 00 zł w tym:
Powiększyliśmy swoje zasoby o nowy sprzęt
Zalety programu:
2015/2016
Wyposażenie klas w ramach Cyfrowej Szkoły
{tab Projekty w ZSI 2012/2013|red}
II Środowiskowe Spotkania Edukacyjne: "W co się bawić?" - wczoraj i dziś na Śląsku
Kraje Unii Europejskiej od 2004 i 2007 roku
{tab Dobre praktyki w ZSI 2012/2013|grey}
Edukacja wczesnoszkolna
Klasa 2: Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych do ilustracji: mnożenie liczb w zakresie 30.
Klasa 2: Zwierzęta z Antarktydy, omawianie lektury „Zaczarowana zagroda”.
Język polski
Klasa 4: Kraina języka. Formy czasów.
Klasa 4: Genealogia dla początkujących - HOSPITACJA DIAGNOZUJACA. Prezentacja do lekcji.
Klasa 4: Co powinniśmy wiedzieć o redagowaniu tekstu zaproszenia?
Prezentacja do lekcji: Zaproszenie
Klasa 5: Wielkanocna radość. Tradycje i zwyczaje wielkanocne.
Prezentacja do lekcji: Wielkanocne zwyczaje
Klasa 5: O najsłynniejszym rycerzu średniowiecznym - Zawiszy Czarnym z Garbowa.
Klasa 6: O codzienności niebanalnie ("Ballada o zejściu do sklepu").
Klasa 6: Teatrzyk "Zielona Gęś" - w świecie groteski.
Język angielski
Klasa 4: Furniture - consolidation (Meble - utrwalenie wiadomości).
Klasa 4: Ocena zdobytych umiejętności.
Klasa I: Opis wydarzeń z przeszłości. Chronologia zdarzeń - HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA. Prezentacja do lekcji.
Historia
Przyroda
Klasa 4: Wyszukiwanie informacji na temat wskazanych przez nauczyciela chorób zakaźnych.
Klasa 5: Jakie zmiany zachodzą w okresie dojrzewania?
Klasa 6: Ile przyrody w mojej głowie, tyle się po lekcji dowiem - HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA Prezentacja do lekcji.
Załączniki do lekcji: 1) Kierunki; 2) Mapa pogody; 3) Mapa Katowic; 4) Krzyżówka.
Klasa 6: Krajobraz tajgi i tundry.
Matematyka
Klasa 4: Ułamki zwykłe na osi liczbowej.
Klasa 4: Punkty, proste i odcinki.
Klasa 6: Dodawanie i odejmowanie liczb wymiernych.
Klasa 6: Prostopadłościany i sześciany.
Klasa 6: Rozpoznawanie figur przestrzennych.
Plastyka
Klasa 5: Wśród greckich świątyń i posągów.
Klasa 5: Wehikuł czasu do prehistorii.
Technika
Klasa 5: Korzystanie ze środków komunikacji publicznej.
Klasa 5: Prawie wszystko o rowerze.
{tab Wykorzystanie TIK-u na lekcjach|red}