
Szkolny koordynator: dr Krystian Płotkowski
Rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych.
{tab Założenia programu|red}
Rządowy program dofinansowania szkół podstawowych „Cyfrowa Szkoła”jest programem pilotażowym, realizowanym od 4 kwietnia 2012 r. do 31 sierpnia 2013 roku i obejmującym 398 szkół z całego kraju. Przyjęta formuła wspierania uczestników programu uwzględnia odmienne warunki pracy szkół oraz wybrane przez nie warianty korzystania ze sprzętu cyfrowego. Wnioski z ewaluacji pilotażu mają posłużyć do zaprojektowania wieloletniego programu rządowego obejmującego swym zasięgiem wszystkie szkoły. Przygotowuje się także kolejną edycję szkoleń w programie MEN „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach”. Od września 2013 do czerwca 2015 roku, szkolenia te obejmą szerszą grupę szkół zainteresowanych zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w poprawie nauczania. Projekt „Cyfrowa Szkoła” składa się obecnie z czterech elementów:>
- zaopatrzenie około czterystu szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne,
- e-uczeń: zapewnienie uczniom z tych szkół dostępu do pomocy dydaktycznych w szkole i domu
- e-nauczyciel: podnoszenie jakości nauczania uczniów,
- e-zasoby edukacyjne stworzenie elektronicznych zasobów edukacyjnych, w tym bezpłatnych e-podręczników
Jesienią 2012 roku uruchomiono moduł e-szkoła w wybranych losowo szkołach podstawowych z całego kraju i wyposażono je w określony przez nie sprzęt komputerowy oraz pomoce dydaktyczne. Dostawy sprzętu do wszystkich szkół zakończyły się w grudniu 2012 roku. Maksymalna kwota wsparcia finansowego dla organów prowadzących każdą szkołę była zależna od liczby uczniów w szkole i wahała się pomiędzy 200000 zł. Organ prowadzący był zobowiązany do wniesienia dwudziestoprocentowego wkładu własnego uzupełniającego dotację.
Ważne daty związane z realizacją tej części „Cyfrowej Szkoły” zawiera tabela:
| Lp. | Zadanie | Termin realizacji | 
| 1 | Złożenie przez dyrektorów do organów prowadzących szkół wniosków dotyczących udziału w programie. | do dnia 18.04.2012 r. | 
| 2 | Złożenie do wojewodów przez organy prowadzące wniosków o udzielenie wsparcia finansowego. | do dnia 30.04.2012 r. | 
| 3 | Kwalifikacja wniosków przez wojewodów i przekazanie przez wojewodów ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania informacji o łącznej wysokości przyznanych kwot wsparcia finansowego wraz z kopią protokołów z postępowania kwalifikacyjnego. | do dnia 14.05.2012 r. | 
| 4 | Wystąpienie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do ministra właściwego do spraw finansów publicznych z wnioskiem o uruchomienie środków budżetu państwa zaplanowanych w rezerwie celowej w podziale na poszczególne województwa, zawierającym propozycję podziału środków pomiędzy poszczególne województwa. | do dnia 21.05.2012 r. | 
| 5 | Przedłożenie do ministra właściwego do spraw finansów publicznych przez wojewodów wniosków o zwiększenie budżetu, z podaniem klasyfikacji budżetowej. | do dnia 25.05.2012 r. | 
| 6 | Wykorzystanie przez organy prowadzące wsparcia finansowanego. | do dnia 31.12.2012 r. | 
| 7 | Rozliczenie dotacji przez organy prowadzące oraz przekazanie wojewodzie sprawozdań przez organy prowadzące. | do dnia 15.01.2013 r. | 
| 8 | Przekazanie przez szkoły organom prowadzącym sprawozdań z realizacji zadań polegających na wdrożeniu TIK w proces nauczania, określonych w pkt. VI.3 programu. | do dnia 10.06.2013 r. | 
| 9 | Przekazanie przez organy prowadzące wojewodom sprawozdań z realizacji programu. | do dnia 30.06.2013 r. | 
| 10 | Przekazanie przez wojewodów ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania sprawozdań z realizacji programu. | do dnia 15.07.2013 r. | 
| 11 | Analiza i ocena efektów realizacji programu. | do dnia 31.08.2013 r. | 
W listopadzie 2012 roku rozpoczęła się realizacja komponentu e-nauczyciel będącego wsparciem szkół uczestniczących w programie „Cyfrowa Szkoła”. Jego celem jest uzyskanie poprawy nauczania i uczenia się uczniów dzięki wdrożeniu w szkołach technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). Liderem programu jest Ośrodek Rozwoju Edukacji, a partnerem programu - Centrum Edukacji Obywatelskiej. Instytucje te prowadzą działania w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach”, wspieranego przez fundusze Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Społeczny). Program ma charakter edukacyjny, ma służyć poprawie efektów uczenia się uczniów, rozwijaniu kompetencji kluczowych. Dostępny w szkołach sprzęt cyfrowy ma umożliwić nauczanie metodą projektu, przybliżyć warunki pracy szkoły do warunków spotykanych przez ucznia poza szkołą. Założeniem programu jest rozsądne wykorzystanie TIK w nauczaniu poszczególnych przedmiotów i w życiu szkoły. Według CEO „szersze wykorzystanie technik informacyjno-komunikacyjnych w szkole, stanowi ambitną zmianę, która często wymaga wprowadzenia rozwiązań organizacyjnych i innych, niż dotychczasowe, sposobów organizacji lekcji i metod nauczania. Najważniejszą zmianą będzie wypracowanie przez nauczycieli nowych nawyków pracy z uczniami przy realizacji obowiązujących wymagań szczegółowych podstawy programowej przedmiotów ogólnokształcących. Rodzaj wprowadzanej zmiany w dużym stopniu zależeć będzie od przyjętych rozwiązań sprzętowych i wariantów oprogramowania, a także wybranej przez szkołę koncepcji wykorzystania sprzętu cyfrowego i już posiadanych przez nauczycieli umiejętności posługiwania się TIK.
Program wspiera proces zmian w sposób uwzględniający warunki i decyzje podejmowane indywidualnie przez same szkoły. Dyrektorzy i nauczyciele mogą wybrać z prezentowanych im przykładów dobrych praktyk wcześniej wypracowanych w innych programach. Skala i nowatorstwo pilotażowego programu wymagają współpracy szkół, które wybrały podobne rozwiązania sprzętowe i współpracy nauczycieli uczących tych samych przedmiotów szkolnych. Program zakłada gotowość szkół i nauczycieli do dzielenia się nowymi praktykami. Są one zbierane i udostępniane w trakcie konferencji, szkoleń, poprzez spotkania lokalnych sieci nauczycieli i na platformie internetowej”.
W ramach programu ORE i CEO zapewniają uczestnikom wsparcie w postaci:
- szkoleń stacjonarnych (warsztaty, wykłady),
- konferencji ogólnopolskich,
- konferencji regionalnych,
- spotkań lokalnych (lokalnych sieci),
- szkoleń zdalnych w formie interakcyjnego kursu internetowego.
Szkoły uczestniczące w programie zostały połączone w lokalne sieci szkoleniowe. Umożliwią one szkołom, które wybrały podobne rozwiązania informatyczne wymianę doświadczeń i współpracę. Sieci mają także ułatwić propagowanie dobrych praktyk dydaktycznych. Szkolni koordynatorzy zaś zorganizują w ich ramach współpracę grup nauczycieli uczących tych samych przedmiotów szkolnych i wykorzystujących w pracy z uczniami TIK.

{tab Cyfrowa Szkoła w ZSI|grey}
W roku szkolnym 2012/2013 nasza szkoła uczestniczyła w rządowym programie pilotażowym „Cyfrowa szkoła”.
Jako jedyna placówka w Katowicach zakwalifikowaliśmy się do programu.
Co zyskaliśmy?
Nowy sprzęt multimedialny o wartości ok. 170 000, 00 zł w tym:
- 2 mobilne pracownie komputerowe wyposażone w 28 laptopów uczniowskich;
- 20 laptopów do pracy dla nauczycieli;
- Szafka do przemieszczania komputerów,
- 2 projektory multimedialne,
- 2 tablice interaktywne;
- wizualizer,
- zestawy głośników;
- drukarki, skanery.
Powiększyliśmy swoje zasoby o nowy sprzęt
- Zakupiony sprzęt udostępniliśmy uczniom.
- Uruchomiony został Internet bezprzewodowy.
- W świetlicy udostępnione zostały komputery dla uczniów.
- Przeprowadzonych zostało około 250 lekcji z wykorzystaniem TIK.
- Organizowaliśmy konkursy miejskie i międzyszkolne przygotowując interaktywne testy: „Bezpieczna droga do szkoły”, „Był sobie człowiek”.
- Przeprowadzone zostały lekcje otwarte dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej katowickich szkół – Jak pracować z multibookiem?
- Nauczyciele opracowali szereg ciekawych materiałów dydaktycznych do prowadzenia lekcji, które zostały udostępnione w zakładce „Dobre praktyki”.
Zalety programu:
- Zadaniem nauczycieli prowadzenie lekcji metodami aktywizującymi z wykorzystaniem TIK zwiększyły poziom motywacji do nauki u ok. 65% uczniów;
- Zdaniem nauczycieli zwiększyła się aktywność uczniów na lekcji u ok. 62% uczniów;
- Zdaniem nauczycieli u ok. 70% uczniów wzrosło aktywne uczestnictwo wróżnych formach pracy zespołowej;
- Ok. 65% uczniów zwiększyło swoją aktywność w zakresie rozwijana zainteresowań;
- Rozpoczęliśmy długofalowy proces budowania społeczeństwa informacyjnego.
2015/2016
 Wyposażenie klas w ramach Cyfrowej Szkoły
 Wyposażenie klas w ramach Cyfrowej Szkoły
{tab Projekty w ZSI 2012/2013|red}
 II Środowiskowe Spotkania Edukacyjne: "W co się bawić?" - wczoraj i dziś na Śląsku
 II Środowiskowe Spotkania Edukacyjne: "W co się bawić?" - wczoraj i dziś na Śląsku
 Kraje Unii Europejskiej od 2004 i 2007 roku
 Kraje Unii Europejskiej od 2004 i 2007 roku
{tab Dobre praktyki w ZSI 2012/2013|grey}
Edukacja wczesnoszkolna
 Klasa 2: Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych do ilustracji: mnożenie liczb w zakresie 30.
 Klasa 2: Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych do ilustracji: mnożenie liczb w zakresie 30.
 Klasa 2: Zwierzęta z Antarktydy, omawianie lektury „Zaczarowana zagroda”.
 Klasa 2: Zwierzęta z Antarktydy, omawianie lektury „Zaczarowana zagroda”. 
Język polski
 Klasa 4: Kraina języka. Formy czasów.
 Klasa 4: Kraina języka. Formy czasów.
 Klasa 4: Genealogia dla początkujących - HOSPITACJA DIAGNOZUJACA. Prezentacja do lekcji.
 Klasa 4: Genealogia dla początkujących - HOSPITACJA DIAGNOZUJACA. Prezentacja do lekcji.
 Klasa 4: Co powinniśmy wiedzieć o redagowaniu tekstu zaproszenia?
 Klasa 4: Co powinniśmy wiedzieć o redagowaniu tekstu zaproszenia?
Prezentacja do lekcji: Zaproszenie
 Klasa 5: Wielkanocna radość. Tradycje i zwyczaje wielkanocne.
 Klasa 5: Wielkanocna radość. Tradycje i zwyczaje wielkanocne.
Prezentacja do lekcji: Wielkanocne zwyczaje
 Klasa 5: O najsłynniejszym rycerzu średniowiecznym - Zawiszy Czarnym z Garbowa.
 Klasa 5: O najsłynniejszym rycerzu średniowiecznym - Zawiszy Czarnym z Garbowa.
 Klasa 6: O codzienności niebanalnie ("Ballada o zejściu do sklepu").
 Klasa 6: O codzienności niebanalnie ("Ballada o zejściu do sklepu").
 Klasa 6: Teatrzyk "Zielona Gęś" - w świecie groteski.
 Klasa 6: Teatrzyk "Zielona Gęś" - w świecie groteski. 
Język angielski
 Klasa 4: Furniture - consolidation (Meble - utrwalenie wiadomości).
 Klasa 4: Furniture - consolidation (Meble - utrwalenie wiadomości).
 Klasa 4: Ocena zdobytych umiejętności.
 Klasa 4: Ocena zdobytych umiejętności.
 Klasa I: Opis wydarzeń z przeszłości. Chronologia zdarzeń - HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA. Prezentacja do lekcji.
 Klasa I: Opis wydarzeń z przeszłości. Chronologia zdarzeń - HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA. Prezentacja do lekcji.
Historia
Przyroda
 Klasa 4: Wyszukiwanie informacji na temat wskazanych przez nauczyciela chorób zakaźnych.
 Klasa 4: Wyszukiwanie informacji na temat wskazanych przez nauczyciela chorób zakaźnych.
 Klasa 5: Jakie zmiany zachodzą w okresie dojrzewania?
 Klasa 5: Jakie zmiany zachodzą w okresie dojrzewania?
 Klasa 6: Ile przyrody w mojej głowie, tyle się po lekcji dowiem - HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA Prezentacja do lekcji.
 Klasa 6: Ile przyrody w mojej głowie, tyle się po lekcji dowiem - HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA Prezentacja do lekcji.
Załączniki do lekcji: 1) Kierunki; 2) Mapa pogody; 3) Mapa Katowic; 4) Krzyżówka.
 Klasa 6: Krajobraz tajgi i tundry.
 Klasa 6: Krajobraz tajgi i tundry. 
Matematyka
 Klasa 4: Ułamki zwykłe na osi liczbowej.
 Klasa 4: Ułamki zwykłe na osi liczbowej.
 Klasa 4: Punkty, proste i odcinki.
 Klasa 4: Punkty, proste i odcinki.
 Klasa 6: Dodawanie i odejmowanie liczb wymiernych.
 Klasa 6: Dodawanie i odejmowanie liczb wymiernych.
 Klasa 6: Prostopadłościany i sześciany.
 Klasa 6: Prostopadłościany i sześciany.
 Klasa 6: Rozpoznawanie figur przestrzennych.
 Klasa 6: Rozpoznawanie figur przestrzennych. 
Plastyka
 Klasa 5: Wśród greckich świątyń i posągów.
 Klasa 5: Wśród greckich świątyń i posągów.
 Klasa 5: Wehikuł czasu do prehistorii.
 Klasa 5: Wehikuł czasu do prehistorii. 
Technika
 Klasa 5: Korzystanie ze środków komunikacji publicznej.
 Klasa 5: Korzystanie ze środków komunikacji publicznej.
 Klasa 5: Prawie wszystko o rowerze.
 Klasa 5: Prawie wszystko o rowerze.
{tab Wykorzystanie TIK-u na lekcjach|red}
 
                      




 
              
          
             
              
          
             
              
          
             
            
            
            
            
                 
            
            
            
            
            
		     
            
            
            
            
            
		     
            
            
            
            
            
		     
            
            
            
            
            
		     
            
            
            
            
            
		     
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					



