al. Krzywoustego 11, 40-870 Katowice 32 254 36 79 sekretariat@sp58katowice.pl |
Telefony komórkowe i inny sprzęt elektroniczny
Uczniowie mają obowiązek przestrzegania poniższych zasad korzystania z telefonów komórkowych i sprzętu elektronicznego:
Znaki w dzienniku elektronicznym
W celu uszczegółowienia informacji dotyczącej postępów ucznia i jego trudności w nauce nauczycielowi wolno wpisywać do dziennika elektronicznego znaki, takie jak:
Strój codzienny ucznia stanowi:
1. Dla dziewcząt:
2. Dla chłopców:
Ze względów zdrowotnych na terenie szkoły obowiązuje lekkie obuwie o wysokości do kostki, na płaskim obcasie i z niewielkim protektorem (wyjątek stanowi zalecone przez lekarza obuwie ortopedyczne).
Ubrania noszone przez uczniów nie mogą eksponować bielizny osobistej, a zakładane bezpośrednio na ciało nie mogą być przezroczyste.
Na terenie szkoły nie wolno nosić nakryć głowy, m. in. kapturów.
Dodatki i biżuteria noszona przez uczniów powinna być bezpieczna (wielkość kolczyków powinna uniemożliwiać ich zerwanie).
Uczeń nie ma obowiązku noszenia stroju szkolnego podczas:
Strój galowy ucznia stanowi:
1. Dla chłopców:
a) biała koszula z kołnierzem,
b) ciemne (czarne lub granatowe) spodnie;
2. Dla dziewcząt:
a) biała bluzka z rękawami,
b) granatowa lub czarna spódnica nie krótsza niż̇ do połowy uda lub długie spodnie.
Każdy uczeń ma obowiązek nosić strój galowy podczas:
1) uroczystości szkolnych;
2) reprezentowania Szkoły na zewnątrz;
3) imprez okolicznościowych, jeżeli taką decyzję podejmie dyrektor Szkoły lub wychowawca oddziału.
Kary za nieprzestrzeganie obowiązków ucznia
Za nieprzestrzeganie obowiązków ucznia określonych w Statucie Szkoły uczeń może być ukarany poprzez:
{tab title=PRAWA DZIECKA|green}
Dekalog dla rodziców
LIST DO RODZICÓW - Janusz Korczak (lista próśb Twojego dziecka)
Mamo... Tato...
Nie zostawiaj mnie samego, kiedy się boję –
Posiedź przy mnie wieczorem.
Nie mów: "bo ja tak chcę" - wytłumacz mi, dlaczego.
Pozwól mi nie jeść tego, czego nie lubię.
Odpowiadaj na moje pytania.
Uszanuj moje tajemnice.
Pozwól mi wybierać przyjaciół i zapraszać ich do domu.
Pozwól mi urządzić pokój tak jak chcę.
Przytulaj mnie często.
Nie trzymaj się sztywno wszystkich reguł –
Pozwól mi czasem na coś szczególnego.
Pozwól mi uczyć się w moim własnym tempie.
Pozwól mi popełniać błędy, pomyłki.
Przyznaj, że i ja mam czasem prawo do złości i gniewu.
Nie karz mnie zbyt surowo.
Nie wyładowuj na mnie swojej złości.
Ty także miej odwagę przyznać się do błędu.
Przepraszaj mnie, jeśli zrobisz coś złego.
Nie wciągaj mnie w sprawy dorosłych.
Pozwól mi wybrać własną drogę.
Pozwól mi być sobą.
Szanuj mnie, żebym szanował innych.
Wybaczaj, żebym umiał wybaczać.
Słuchaj, żebym umiał słuchać.
Nie bij, żebym nie bił.
Nie poniżaj, żebym nie poniżał.
Rozmawiaj ze mną, żebym umiał rozmawiać.
Nie wyśmiewaj, nie obrażaj, nie lekceważ.
Kochaj mnie, żebym umiał kochać - uczę się życia ... od ciebie.
PRAWA DZIECKA
Po raz pierwszy prawa dzieci ujęto w Deklaracji Genewskiej w 1924 r., natomiast pełny ich zbiór został zapisany w Konwencji o Prawach Dziecka przygotowanej przez Organizację Narodów Zjednoczonych w 1989 r. Prawa zawarte w Konwencji można podzielić na:
Prawa osobiste - to te, które przysługują każdemu człowiekowi dlatego właśnie, że jest człowiekiem. Nikt ich ludziom nie daje i nikt ich nie może odebrać.
Prawa socjalne - to prawa, które są wynikiem umowy między obywatelem a państwem.
Prawa polityczne - pełne prawa polityczne przysługują po ukończeniu 18 lat, jednak Konwencja przyznaje dzieciom prawo do stowarzyszania się w organizacjach i klubach.
W Konwencji nie zapomniano o prawach specjalnych:dla dzieci należących do mniejszości narodowych - mają one prawo do uczenia się ojczystego języka, religii, własnej kultury. dla dzieci sprawnych inaczej istnieje prawo do szczególnej opieki lekarskiej i możliwie najlepszych warunków życia i nauki. dla sierot istnieje prawo do innej, zastępczej rodziny lub opieki państwa. dla dzieci, którym zdarzyło się popełnić przestępstwo istnieje prawo łagodniejszego traktowania niż dorosłych przestępców.
PRAWO DO ŻYCIA I ROZWOJU
Prawo do życia jest najbardziej podstawowym prawem każdego człowieka. Nikt nikogo nie może życia pozbawić. Państwo musi zadbać o to, żeby ludzie czuli się bezpiecznie. Państwo ma także obowiązek zapewnić jak najlepszy rozwój dzieci. Prawo do rozwoju nie oznacza jedynie rozwoju fizycznego ale też psychiczny, intelektualny. Państwo musi zadbać o odpowiednią ilość szkół i zagwarantować możliwość zdobycia wykształcenia każdemu.
PRAWO DO WYCHOWANIA W RODZINIE
Dziecka nie wolno rodzicom zabrać. W Polsce tylko sąd może zadecydować o odebraniu dziecka rodzicom - dzieje się tak w wyjątkowych sytuacjach, kiedy rodzice nie chcą lub nie mogą opiekować się dzieckiem; źle je traktują, nie interesują się jego potrzebami, nie leczą gdy jest chore, głodzą. Takim zaniedbanym dzieckiem ma obowiązek zaopiekować się państwo.
PRAWO DO NAZWISKA
W Polsce każdy ma prawo do nazwiska i obywatelstwa. Każde dziecko po urodzeniu musi być zarejestrowane w Urzędzie Stanu Cywilnego. Nazwisko, imię, obywatelstwo oraz pochodzenie są elementami tożsamości człowieka, która jest chroniona przez prawo.
PRAWO DO SWOBODY MYŚLI, SUMIENIA I WYZNANIA
Człowiek ma pełne prawo wyboru co chce myśleć i w kogo chce wierzyć. Każdy ma prawo do szacunku dla swego światopoglądu - nikogo z powodu jego sposobu myślenia czy wyznawanej religii nie wolno prześladować, poniżać ani wyśmiewać jego poglądów lub obrzędów.
PRAWO DO PRYWATNOŚCI
Prywatne jest wszystko to, co jest osobiste, zarówno rzeczy, mieszkanie, jak również sprawy prywatne i rodzinne. Prawo do prywatności oznacza, że nikomu nie wolno bez szczególnie uzasadnionych powodów (precyzyjnie przewidzianych w przepisach prawnych) wkraczać w nasze życie i sprawy osobiste.
PRAWO DO TAJEMNICY KORESPONDENCJI
Prawo to oznacza, że każdy człowiek (oczywiście dziecko też) może decydować o tym kto przeczyta jego list, pamiętnik czy wiersz. Dorośli mogą zwrócić się do sądu, jeżeli ktoś naruszy to prawo - dzieci podlegają władzy rodzicielskiej więc w ich imieniu mogą wystąpić rodzice.
PRAWO DO NAUKI
W Polsce szkoła podstawowa jest dla wszystkich obowiązkowa i bezpłatna. Prawo do nauki oznacza, że każdy powinien mieć możliwość uczenia się tak długo jak chce i pozwalają mu na to jego zdolności i zainteresowania. Państwo ma obowiązek utrzymywać odpowiednią ilość szkół podstawowych a także tak dużo szkół średnich, żeby każdy kto chce i ma wystarczające umiejętności, mógł uczyć się w odpowiedniej dla siebie szkole średniej. Państwo powinno też zapewnić pomoc finansową uczniom w trudnej sytuacji materialnej, powinno też dbać o to, by dzieci ucząc się rozwijały swoją osobowość, uczyły się szacunku i tolerancji dla innych ludzi różnych kultur i religii, różnych ras i kolorów skóry. Państwo ma także obowiązek zadbać o dostęp każdego dziecka do informacji, czyli wiedzy różnych ludzi, różnie myślących, wiedzy o odkryciach naukowych i zjawiskach - co wpływa na kształtowanie poglądów i postaw. Prawo do informacji oznacza też, że państwo ma obowiązek informować wszystkich o działaniach i decyzjach jakie podejmuje.
PRAWO DO ŻYCIA BEZ PRZEMOCY
Znęcanie się nad dziećmi jest karane. Prawo zezwala na łagodne karcenie jedynie przez rodziców. Nie wolno też znęcać się psychicznie, to znaczy systematycznie dokuczać dziecku, poniżać go, wyśmiewać lub obrażać. Karana jest również przemoc seksualna.
PRAWO DO STOWARZYSZANIA SIĘ
W Polsce wszystkie dzieci mogą należeć do różnych organizacji młodzieżowych, którymi kierują dorośli np. harcerstwo - jeżeli nie mają skończonych 16 lat potrzebna jest zgoda rodziców. Konwencja o Prawach Dziecka mówi, że dzieci mają prawo stowarzyszać się wyłącznie w celach pokojowych. Ważna dla każdego ucznia jest możliwość działania w samorządzie szkolnym. Ustawa o Systemie Oświaty art.55 pkt 5 mówi: "Samorząd może przedstawiać radzie szkoły lub placówki, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły lub placówki, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
ZASADA POSZANOWANIA GODNOŚCI
Nie można mówić o prawie do godności, gdyż godność po prostu mamy i nikt nie może nam jej dać lub odebrać. Każdy człowiek ma wrodzone poczucie dumy, honoru osobistego - nikt nie lubi być źle traktowany, poniżany, wyśmiewany czy w jakikolwiek sposób obrażany. Każdy człowiek ma prawo do ochrony przed poniżającym i okrutnym traktowaniem, które narusza jego poczucie godności.
ZASADA RÓWNOŚCI
Ludzie nie rodzą się lepsi lub gorsi, jako ludzie są równi - co nie znaczy jednakowi. Dlatego podobnie jak w przypadku godności nie mówimy o prawie do równości. Kiedy mowa jest o równym traktowaniu przez prawo to chodzi o jednakowe prawa dla ludzi niezależnie od tego czy są bogaci czy biedni, czarni czy biali, mężczyźni czy kobiety. Prawo do równego traktowania (przez prawo) nie oznacza, że wszyscy muszą mieć takie same uprawnienia. Są sytuacje gdy niektórym ludziom przysługują prawa specjalne, np. ludziom niepełnosprawnym. Uprawnienia te służą wyrównywaniu szans dla tych, którym z różnych względów trudniej jest żyć. Świadomość własnych praw, możliwości i ograniczeń, oraz norm regulujących zachowania ma bardzo duże znaczenie dla społecznego rozwoju dziecka. Uczenie przestrzegania praw innych ludzi i radzenia sobie w sytuacji naruszania praw własnych jest elementem przygotowania do życia w demokratycznym społeczeństwie. Nie będzie rzeczą naganną, jeżeli dzieci nauczą się wymagać od dorosłych respektowania swoich praw, praw przysługujących każdemu człowiekowi, nawet temu małemu.
Działania szkoły: Szkoła z Prawami Dziecka
{tab title=BEZPIECZEŃSTWO W SIECI|red}
Dzieci w wirtualnej sieci (opracowanie: Zofia Błońska)
Cyberprzemoc - gdzie szukać pomocy?
Szanowni Państwo,
w związku z niepokojącymi doniesieniami dotyczącymi pojawiających się zagrożeń w Internecie zwracamy się z apelem o zwrócenie szczególnej uwagi na informacje zamieszczone poniżej.
Informacja dotycząca przyznania stypendium szkolnego
dla uczniów na rok szkolny 2024/2025
Pomoc w formie stypendium szkolnego przysługuje uczniom zamieszkałym na terenie gminy Katowice, jeżeli: rodzina ucznia spełnia w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku (sierpień 2024 r.) kryterium dochodowe uprawniające do przyznania stypendium szkolnego. Od stycznia 2025r. zmienia się wysokość kryterium dochodowego z 600,00 zł do 823,00 zł na osobę. W celu zachowania równego dostępu do pomocy materialnej dla uczniów będą również przyjmowane wnioski o dochodzie 823,00 zł na osobę w rodzinie.
Ustawowy termin złożenia wniosku upływa z dniem 15 września 2024r., który przypada w tym roku w niedzielę w związku z tym wnioski będą przyjmowane do dnia 16 września2024 r. Realizacja stypendium:
Stypendia szkolne realizowane są po uprawomocnieniu się decyzji administracyjnej, tj. po 14 dniach od daty potwierdzenia odbioru przez wnioskodawcę w szkole.
Dodatkowych informacji udziela psycholog i pedagodzy.
Wzór wniosku do pobrania: https://cuwkatowice.bip.gov.pl/wnioski-do-pobrania/wnioski-do-pobrania.html.
--------------------------------------------------------------------
Informacja dotycząca przyznania pomocy materialnej w formie stypendium szkolnego
dla uczniów na rok szkolny 2023/2024
Pomoc w formie stypendium szkolnego przysługuje uczniom zamieszkałym na terenie gminy Katowice, jeżeli: rodzina ucznia spełnia w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku (sierpień 2023 r.) kryterium dochodowe 600 zł nettona osobę w rodzinie.
Do wniosku należy dołączyć:
Dodatkowych informacji udziela pedagog szkolny.
Strona 2 z 3