al. Krzywoustego 11, 40-870 Katowice 32 254 36 79 sekretariat@sp58katowice.pl |
Zamieszczamy artykuł pani Renaty Kut-Piątek (pedagoga szkolnego z SP z Dębicy)
o tematyce związanej z obecnym w naszej szkole
Tygodniem Konstruktywnej Pochwały.
Renata Kut-Piątek
"Rola mądrej pochwały i twórczej krytyki w wychowaniu"
Jak sprawić, żeby dziecku chciało się chcieć? To marzenie każdego nauczyciela (i wielu rodziców) w sytuacji, gdy dziecko odmawia współpracy, nie podejmuje zadań, nie chce się angażować w proponowane działania. Jak pracować z dzieckiem, aby takich sytuacji uniknąć? Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że przecież wszystkie dzieci rodzą się z potencjałem geniusza. Jak sprawić, aby tylko chciały i mogły to wykorzystać?! Dwie stosowane zazwyczaj w tej sytuacji metody to: pochwała-ważna rzecz w wychowaniu, a także krytyka. Jednak jak to robić, aby działania były skuteczne ?
Jak budować pozytywny obraz samego siebie u dziecka?
To pytanie często się pojawia w rozmowach z rodzicami. Z jednej strony obawiamy się być zbyt surowi, z drugiej strony nie chcemy być zbyt pobłażliwi. Dlatego zebrałam najważniejsze porady dotyczące tego zadania. Wyobraź sobie taką sytuację. Idziesz na przyjęcie, jednak w ostatniej chwili dziecko wylało na Ciebie kubek soku. Musiałaś się więc przebrać. Założyłaś to, co było pod ręką i nie wymagało prasowania, a rezultat uważasz za dość dziwaczny. Jednak na przyjęciu podchodzi znajomy i mówi: "Wyglądasz niezwykle elegancko, podziwiam Twoją dbałość o szczegóły". Jaka myśl przyjdzie ci do głowy? Inna sytuacja. Wyobraź sobie, że fatalnie gotujesz. Poszłaś jednak na kurs gotowania. Pewnego dnia zaprosiłaś gości i, aby mieć pewność, że wszystko wyjdzie dobrze, zabrałaś się za gotowanie z samego rana. Napracowałaś się straszliwie. Jeden z gości chwali: "Pyszne jedzonko, po prostu widać, że masz talent do gotowania". Co o tym myślisz? Prawdopodobnie ani w pierwszym, ani w drugim przypadku pochwała nie sprawiła Ci przyjemności i raczej w nią nie uwierzyłaś. W pierwszym przypadku mogło ci przyjść do głowy, że rozmówca kłamie z uprzejmości lub że jest niewiarygodny. W drugim z kolei pewnie skoncentrowałaś się na swoich słabościach („Tak, gdybyś wiedział, ile czasu mi zajęło przygotowanie czegoś jadalnego, to byś mnie wyśmiał”). A jednak przecież sami czasami mówimy podobne rzeczy naszym dzieciom! Każdy z nas jest świadomy, że pochwały są ważne dla rozwoju dziecięcej wiary w siebie. Jednak nie wystarczy pochwalić. To, co mówimy, musi być przemyślane, inaczej wywołuje efekt odwrotny do zamierzonego.
Konstruktywna pochwała
Jennifer Henderlong Corpus oraz Mark Lepper to psychologowie, którzy przeanalizowali setki badań dotyczących efektywnych pochwał wobec dzieci. Na podstawie tych badań stworzyli zestaw zaleceń dotyczących efektywnego sposobu chwalenia. Oto on.
Czytaj więcej: "Rola mądrej pochwały i twórczej krytyki w wychowaniu"
W ramach programu SPZ i realizacji zadań wynikających z problemu priorytetowego został zaplanowany Tydzień Konstruktywnej Pochwały od 9.05. do 13.05. 2022 r.
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z artykułem dostępnym w zakładce SPZ "Rola mądrej pochwały i twórczej krytyki w wychowaniu".
Każdy z nas ma wpływ na to jak dziś i w przyszłości będzie wyglądała Ziemia. Chcesz zmienić świat – zacznij od siebie!
Zacznij od prostych rzeczy:
Pamiętaj – tylko na zdrowej planecie mogą żyć zdrowi ludzie!
Zespół SPZ
Bezpieczna droga do szkoły
Dnia 30 marca po dwuletniej przerwie odbył się miejski konkurs „Bezpieczna droga do szkoły”. Cztery drużyny, które się zgłosiły, zmierzyły się z testem online, zadaniami w wersji papierowej, zagadkami i prezentowały swoją wiedzę z zakresu znajomości znaków drogowych. W roli komisji konkursowej wystąpili przedstawiciele Straży Miejskiej w Katowicach oraz Komisariatu Policji w Katowicach. Atrakcją dla uczestników były klocki Lego prezentowane w ramach projektu „Po drodze nam z Lego” oraz wizyta Rysia – przyjaciela Straży Miejskiej. Wyniki w tym roku przedstawiały się następująco:
I miejsce Szkoła Podstawowa nr 59
II miejsce Szkoła Podstawowa nr 51
III miejsce Szkoła Podstawowa nr 58
IV miejsce Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 6
Dziękujemy wszystkim uczestnikom i zapraszamy kolejnych drugoklasistów za rok!
------------------------
Wyniki konkursu na potrawę postną
Miejsce I Przemysław Włodarski kl. 3a,
Miejsce II Katarzyna Bemben kl. 5a,
Miejsce III Hanna Szlachta kl. 4a,
Wyróżnienia: Magdalena Darul kl. 7a, Hanna Szczyra kl. 5b, Jerzy Szczyra kl. 2b, Zofia Ganczarczyk kl. 8d, Beata Kwiecień kl. 3a, Wiktor Hasiak kl. 3b, Ksawery Sztucki kl. 2d
W roku 2022 Dzień Bezpiecznego Internetu obchodziliśmy 8 lutego.
Wszystkie działania podejmowane w ramach DBI realizowane były pod hasłem „Razem na rzecz lepszego internetu”.
Celami obchodów było:
W bieżącym roku zadania były zróżnicowane na poziomach klasowych. Co robili uczniowie?
Oddziały klas pierwszych - wykonanie przez uczniów ilustracji do bajek z kampanii „Bądź z innej bajki”:
Oddziały klas drugich– wykonanie projektu znaku promującego jedną z dwóch podanych zasad bezpieczeństwa w sieci, tj.:
Oddziały klas trzecich – wykonanie przez uczniów projektu plakatu promującego potrzebę ochrony sprzętu komputerowego zgodną z jedną z wskazanych zasad:
Oddziały klas czwartych - wykonanie wspólnie z uczniami bajkowego escape roomu o tematyce związanej z bezpieczeństwem w Internecie, stworzonego na bazie materiałów z kampanii Ministerstwo Cyfryzacji i Państwowy Instytut Badawczy NASK „Bądź z innej bajki”.
Oddziały klas piątych – wykonanie przez uczniów plakatu dowolną techniką w formie tradycyjnej lub elektronicznej o tematyce bezpieczeństwa w Internecie.
Oddziały klas szóstych – wykonanie przez uczniów prezentacji multimedialnej związanej z bezpieczeństwem w Internecie .
Oddziały klas siódmych – wykonanie przez uczniów na platformie Teams testu – Bezpieczny Internet.
Oddziały klas ósmych – przygotowanie przez uczniów filmiku prezentującego wybrane zagrożenie związane z korzystaniem z Internetu i sposoby ochrony przed nimi.
Wszyscy uczestnicy wywiązali się z działań wzorowo, dając z siebie 110%, co widać doskonale w ich pracach. Brawo!
Przydatne strony internetowe do wykorzystania w temacie bezpiecznego korzystania z Internetu: www.plikifolder.pl, www.saferinternet.pl, www.necio.pl, www.sieciaki.pl, www.fdds.pl, https://edutikacja.oeiizk.waw.pl/bezpieczenstwo-online/, www.edukacjamedialna.edu.pl, www.cyfrowobezpieczni.pl/
Organizatorzy:
klasy 1-3 mgr Dorota Kłembek
klasy 4-8 mgr Katarzyna Sordyl, mgr Karolina Walaszczyk-Szkutnik
Na stronie internetowej Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej www.ncez.pl zamieszczone są materiały na temat żywienia dzieci i młodzieży (np. zbilansowane jadłospisy) oraz informacje o aktualnych wydarzeniach i kampaniach edukacyjnych kierowanych do rodzin.
W ramach Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej we współpracy z Ministerstwem Zdrowia powstało także Centrum Dietetyczne Online, czyli bezpłatna internetowa poradnia dietetyczna, do której dostęp jest możliwy poprzez stronę internetową www.poradnia.ncez.pl.
Za pośrednictwem CDO każda osoba może skorzystać z profesjonalnej konsultacji dietetycznej. W konsultacjach mogą brać udział rodzice, którzy chcą zapewnić swoim dzieciom prawidłowy sposób odżywiania, zmienić niewłaściwe nawyki żywieniowe czy stosować dietoterapię w przypadku nadwagi i otyłości.
Zachęcamy do zapoznania się materiałami na temat żywienia i skorzystania z możliwości porady dietetycznej.
Zespół ds. Promocji Zdrowia