al. Krzywoustego 11, 40-870 Katowice 32 254 36 79 sekretariat@sp58katowice.pl |
Serdecznie dziękuję za aktywny udział oraz włożoną pracę w wykonanie zdrowej przekąski. Dzięki Państwa oraz dzieci zaangażowaniu wykonałam „kolaże zdrowia”, które mam nadzieję uświadomią nam wszystkim, jak ważne dla zdrowia jest właściwe odżywianie. Wasze zdrowe przekąski wyglądają wyśmienicie i mam nadzieję, że wykonanie ich sprawiło Wam sporo frajdy!
Wszystkiego dobrego!
Przewodnie hasło Światowego Dnia Bez Tytoniu w 2022 roku to „Tytoń: Zagrożenie dla naszego środowiska”.
Uprawa, produkcja i użytkowanie tytoniu zatruwa naszą wodę, glebę, plaże i ulice miast chemikaliami, toksycznymi odpadami, niedopałkami papierosów, w tym mikroplastikami i odpadami z e-papierosów. Szkodliwy wpływ przemysłu tytoniowego na środowisko jest ogromny i rośnie, wywierając niepotrzebną presję na i tak już ograniczone zasoby i delikatne ekosystemy naszej planety.
Tytoń zabija ponad 8 milionów ludzi każdego roku – w Europie, na liście 10 najczęstszych przyczyn chorób, palenie tytoniu znajduje się na drugim miejscu. Palenie tytoniu stanowi główną przyczynę zachorowań na nowotwory, wśród których najczęstszym jest rak płuca. Podobnie jak palenie tytoniu, używanie papierosów elektronicznych ma także destrukcyjny wpływ na funkcjonowanie układu oddechowego. Dodatek substancji zapachowych nasila te szkodliwe efekty.
Na niniejszej stronie można znaleźć materiały WHO do wykorzystania.
Źródła:
https://www-who-int.translate.goog/campaigns/world-no-tobacco-day/2022?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc
https://udsk.pl/swiatowy-dzien-bez-tytoniu/
17 maja już po raz 9. , po przerwie spowodowanej nauką zdalną, w naszej szkole odbył się Pokaz ekomody. Uczniowie wykazali się ogromną kreatywnością i pokazali kreacje niczym z paryskich wybiegów mody. Było kolorowo i wesoło. Jury konkursowe miało niezwykle trudne zadanie aby wyłonić zwycięzców. Tegoroczna impreza już za nami, ale projektanci zapewne myślą już nad kreacjami na jubileuszowy pokaz. W oczekiwaniu na nową kolekcję, fotografie przypomną nam miłe chwile z imprezy. Gratulujemy laureatom.
Laureaci konkursu: Klasy 4-8: I miejsce Julia Seremet kl. 5a, II miejsce Dominik Kowalicki kl. 4a, 3 miejsce Julia Czekal kl. 5c, Gabriel Szydłak kl. 7a.
Laureaci 1-3: I miejsce Katarzyna Niedźwiecka kl. 1d, II miejsce Aleksandra Piowczyk kl. 1a, III miejsce Anna Mordel kl. 1c,
Wyróżnienia: Aleksandra Gut kl. 1a, Zuzanna Siwiec kl. 3a
Organizatorzy
Budowanie świadomości oraz zachęcenie do rozwagi i ochrony skóry przed promieniami UV podczas wakacyjnego odpoczynku to cel XI Tygodnia Świadomości Czerniaka rozpoczynającego się 17 maja.
Za pośrednictwem tegorocznego hasła „_Baw się dobrze! #NIEspieczRAKA"_ zwracamy uwagę na konieczność przestrzegania zasad profilaktyki wśród wszystkich dorosłych, bez względu na wiek, preferencje i wybrany sposób spędzania wolnego czasu na zewnątrz - aktywnie, na sportowo i w biegu czy spokojnie, na leżaku we własnym ogrodzie.
Ambasadorami XI Tygodnia Świadomości Czerniaka zostały aktorki, mama i córka, Maria Winiarska oraz Zofia Zborowska-Wrona. W myśl zasady „_Baw się dobrze! #NIEspieczRAKA"_ zachęcają wszystkich do rozwagi i priorytetowego traktowania swojego zdrowia, bez konieczności rezygnowania ze swoich ulubionych aktywności.
Zobacz: https://www.youtube.com/watch?v=3bvavaHANdg
@sknonkoma @znamieznamje
Informacje dostępne są na podanych poniżej stronach:
https://www.gov.pl/web/gis/zalecenia-dotyczace-tornistrow-szkolnych
Moja kondycja na medal
W ramach działań Szkoły Promującej Zdrowie chcemy zachęcić uczniów do wzięcia udziału w akcji „Moja kondycja na medal”. Akcja ta ma na celu pokazanie w jaki sposób uczniowie zwiększają swoją aktywność fizyczną.
Uczniowie:
WYNIKI KONKURSU „MOJA KONDYCJA NA MEDAL”
ZŁOCI MEDALIŚCI
Nadia Napióra 7c
Hanna Gerej 1a
Hanna Bleczarczyk 1c
Liliana Chmielowska 1a
Dominik Wijas 6b
SREBRNI MEDALIŚCI
Zofia Ganczarczyk 8d
Agata Czerwonka 3a
Bartek Gałkiewicz 2b
Liliana Bernaś 1a
Alicja Grabowska 1a
Zofia Jama 1a
Zamieszczamy artykuł pani Renaty Kut-Piątek (pedagoga szkolnego z SP z Dębicy)
o tematyce związanej z obecnym w naszej szkole
Tygodniem Konstruktywnej Pochwały.
Renata Kut-Piątek
"Rola mądrej pochwały i twórczej krytyki w wychowaniu"
Jak sprawić, żeby dziecku chciało się chcieć? To marzenie każdego nauczyciela (i wielu rodziców) w sytuacji, gdy dziecko odmawia współpracy, nie podejmuje zadań, nie chce się angażować w proponowane działania. Jak pracować z dzieckiem, aby takich sytuacji uniknąć? Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że przecież wszystkie dzieci rodzą się z potencjałem geniusza. Jak sprawić, aby tylko chciały i mogły to wykorzystać?! Dwie stosowane zazwyczaj w tej sytuacji metody to: pochwała-ważna rzecz w wychowaniu, a także krytyka. Jednak jak to robić, aby działania były skuteczne ?
Jak budować pozytywny obraz samego siebie u dziecka?
To pytanie często się pojawia w rozmowach z rodzicami. Z jednej strony obawiamy się być zbyt surowi, z drugiej strony nie chcemy być zbyt pobłażliwi. Dlatego zebrałam najważniejsze porady dotyczące tego zadania. Wyobraź sobie taką sytuację. Idziesz na przyjęcie, jednak w ostatniej chwili dziecko wylało na Ciebie kubek soku. Musiałaś się więc przebrać. Założyłaś to, co było pod ręką i nie wymagało prasowania, a rezultat uważasz za dość dziwaczny. Jednak na przyjęciu podchodzi znajomy i mówi: "Wyglądasz niezwykle elegancko, podziwiam Twoją dbałość o szczegóły". Jaka myśl przyjdzie ci do głowy? Inna sytuacja. Wyobraź sobie, że fatalnie gotujesz. Poszłaś jednak na kurs gotowania. Pewnego dnia zaprosiłaś gości i, aby mieć pewność, że wszystko wyjdzie dobrze, zabrałaś się za gotowanie z samego rana. Napracowałaś się straszliwie. Jeden z gości chwali: "Pyszne jedzonko, po prostu widać, że masz talent do gotowania". Co o tym myślisz? Prawdopodobnie ani w pierwszym, ani w drugim przypadku pochwała nie sprawiła Ci przyjemności i raczej w nią nie uwierzyłaś. W pierwszym przypadku mogło ci przyjść do głowy, że rozmówca kłamie z uprzejmości lub że jest niewiarygodny. W drugim z kolei pewnie skoncentrowałaś się na swoich słabościach („Tak, gdybyś wiedział, ile czasu mi zajęło przygotowanie czegoś jadalnego, to byś mnie wyśmiał”). A jednak przecież sami czasami mówimy podobne rzeczy naszym dzieciom! Każdy z nas jest świadomy, że pochwały są ważne dla rozwoju dziecięcej wiary w siebie. Jednak nie wystarczy pochwalić. To, co mówimy, musi być przemyślane, inaczej wywołuje efekt odwrotny do zamierzonego.
Konstruktywna pochwała
Jennifer Henderlong Corpus oraz Mark Lepper to psychologowie, którzy przeanalizowali setki badań dotyczących efektywnych pochwał wobec dzieci. Na podstawie tych badań stworzyli zestaw zaleceń dotyczących efektywnego sposobu chwalenia. Oto on.
Czytaj więcej: "Rola mądrej pochwały i twórczej krytyki w wychowaniu"