Rządowe programy realizowane w naszej szkole - tablica informacyjna
Rok 2019/2020
Programy
Zewnętrzne
- Szkoła Promująca Zdrowie (koordynator Z. Nowak) --> zob. zakładkę "Z życia szkoły" --> "SPZ"
- Zdrowo jem, więcej wiem
- Dobrze Jemy ze Szkołą na Widelcu
- Żyj smacznie i zdrowo
- Program wsparcia z UE dla szkół: mleko oraz owoce i warzywa w szkołach – Komponenty mleczne i owocowo-warzywne
- Higiena jamy ustnej
- Ogólnopolski Program Profilaktyki Zdrowotnej dla Dziewcząt Akademia Dojrzewania LAKTACYD (Z. Nowak)
- Miejski Program szczepień przeciwko wirusowi HPV (A. Baczyńska)
- Szkolne Kluby Sportowe (E. Kuczmik, A. Zaczyk)
- Trzymaj formę (Z. Nowak)
PROFILAKTYCZNE
- Środowiskowy Program Profilaktyczny Dzieci Tysiąclecia – Integracja (koordynator A. Baczyńska)
- Miejski Program Profilaktyczny Bezpieczne Dziecko – przyjaciel Sznupka (E. Podemska)
- Miejski Program Profilaktyczny Bezpieczny nastolatek (B. Pastwa)
- Miejski Program Błyskotliwy pierwszak
- Program Profilaktyczny Florek w małej strażnicy (koordynator A. Brzezina)
- Program Miejska Dżungla (P. Chmielowiec)
- Program GOLDEN 5 (A. Neffe)
- Miejski Program Profilaktyczny Kibicuję Fair Play (A. Zaczyk)
TIK
- Zaprogramuj przyszłość. Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej (A. Brzezina, B. Ogórek, K. Siwczyk, K. Walaszczyk-Szkutnik)
- Program edukacyjny Uczymy Dzieci Programować Akademii Edu-sense I Dzień Kodowania – edycja świąteczna
- Program Insta.Ling dla Szkół
INNE
- Akademia Przyszłości (E. Darul)
- Skrzydła (B. Pastwa)
- Szkolna Kasa Oszczędności (E. Kaczoch, K. Siwczyk)
- ERASMUS+ Projekt i budowa innowacyjnych bolidów z napędem elektrycznym (M. Błotko, S. Jakubowska)
- Uniwersytet Dzieci – program edukacyjny
- Katowice miastem Fachowców (koordynator E. Podemska)
Wewnętrzne
- Szkolny Program Przeciwdziałania Agresji dla oddziałów 1-8 (mgr M. Bernad, mgr E. Podemska-Pniok, mgr A. Neffe)
- Szkolny Program Przeciwdziałania Agresji dla oddziałów integracyjnych SP (mgr M. Bernad, mgr E. Podemska, mgr A. Neffe)
- Program na rzecz integracji "Razem w szkole" (oddziały integracyjne) (mgr M. Bernad, mgr E. Podemska, mgr A. Neffe)
- Program psychoedukacyjny "Młodzi samorządni" (kl. 4-8)
- Środowiskowy Program Profilaktyczny "Dzieci Tysiąclecia – Integracja" (mgr A. Baczyńska) (zob. zakładkę "ŚPP")
- Program współpracy ze środowiskiem
Własne
- Ścieżkami kariery program z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów kl. 7 i 8 (E. Podemska)
- Przestań marnować swój czas program dla uczniów klas 8 (M. Jurczyk)
- Szkolny Program Przeciwdziałania Agresji (E. Podemska, A. Neffe)
- Razem w szkole (E. Podemska)
- Program Wspierania Ucznia Zdolnego (koordynator K. Trembaczowska-Brom)
- Program Nauki Pływania dla pierwszego i drugiego etapu kształcenia (D. Gorzela)
- Tęczowy świat melodii - program dla ucznia zdolnego (U. Konrad)
- Kolorowy świat w oczach dziecka. Program edukacyjny dla kl. 1-3 (B. Gawłowska, A. Jasińska-Sikora)
- Każdy może być artystą. Program skierowany do uczniów klas 1-3 (A. Łagódka)
- Najtrudniejszy pierwszy krok Program psychoedukacyjny dla kl. 1 (E. Darul)
- "Cisza - lubię to!" – program edukacyjno-profilaktyczny dla uczniów klas 1. uczęszczających do świetlicy (A. Robaszkiewicz)
- Program adaptacyjny dla uczniów z afazją (D. Michalewicz)
- Matematyka na miarę możliwości- program dla uczniów lubiących matematykę z klas 1-3 (A. Brodacka)
- Konwersacje w języku angielskim (E. Szydłak)
- Z książką w świat Program zajęć czytelniczych dla uczniów kl. 4 uczęszczających do świetlicy (A. Kubis-Szlachta)
- Metody nauczania języka polskiego jako obcego (A. Guziak)
- Kształcenie koordynacji wzrokowo-ruchowej w zakresie celności rzutu – Boccia. Program edukacyjny dla kl. 4-6 (A. Kościołek)
- Program zajęć pozalekcyjnych z piłki siatkowej (E. Kuczmik)
- Kometkowy odlot (W. Biros)
- "Kibic" - program profilaktyczno-edukacyjny(A. Zaczyk)
- Program Wspierania Dziecka Młodszego (B. Ogórek)
- Klocek na klocku (J. Kwiecień)
Program "Cyfrowa Szkoła" od 2012 r.
Szkolny koordynator: dr Krystian Płotkowski
Rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych.
- Założenia programu
- Cyfrowa Szkoła w ZSI
- Projekty w ZSI 2012/2013
- Dobre praktyki w ZSI 2012/2013
- Wykorzystanie TIK-u na lekcjach
Założenia programu
Rządowy program dofinansowania szkół podstawowych „Cyfrowa Szkoła”jest programem pilotażowym, realizowanym w okresie od 4 kwietnia 2012 r. do 31 sierpnia 2013 roku i obejmującym 398 szkół z całego kraju. Przyjęta formuła wspierania uczestników programu uwzględnia odmienne warunki pracy szkół oraz wybrane przez nie warianty korzystania ze sprzętu cyfrowego. Wnioski z ewaluacji pilotażu mają posłużyć do zaprojektowania wieloletniego programu rządowego obejmującego swym zasięgiem wszystkie szkoły. Przygotowuje się także kolejną edycję szkoleń w programie MEN „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach”. Od września 2013 do czerwca 2015 roku, szkolenia te obejmą szerszą grupę szkół zainteresowanych zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w poprawie nauczania. Projekt „Cyfrowa Szkoła” składa się obecnie z czterech elementów:>
- zaopatrzenie około czterystu szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne,
- e-uczeń: zapewnienie uczniom z tych szkół dostępu do pomocy dydaktycznych w szkole i domu
- e-nauczyciel: podnoszenie jakości nauczania uczniów,
- e-zasoby edukacyjne stworzenie elektronicznych zasobów edukacyjnych, w tym bezpłatnych e-podręczników
Jesienią 2012 roku uruchomiono moduł e-szkoła w wybranych losowo szkołach podstawowych z całego kraju i wyposażono je w określony przez nie sprzęt komputerowy oraz pomoce dydaktyczne. Dostawy sprzętu do wszystkich szkół zakończyły się w grudniu 2012 roku. Maksymalna kwota wsparcia finansowego dla organów prowadzących każdą szkołę była zależna od liczby uczniów w szkole i wahała się pomiędzy 200000 zł. Organ prowadzący był zobowiązany do wniesienia dwudziestoprocentowego wkładu własnego uzupełniającego dotację.
Ważne daty związane z realizacją tej części „Cyfrowej Szkoły” zawiera tabela:
Lp. |
Zadanie |
Termin realizacji |
1 |
Złożenie przez dyrektorów do organów prowadzących szkół wniosków dotyczących udziału w programie. |
do dnia 18.04.2012 r. |
2 |
Złożenie do wojewodów przez organy prowadzące wniosków o udzielenie wsparcia finansowego. |
do dnia 30.04.2012 r. |
3 |
Kwalifikacja wniosków przez wojewodów i przekazanie przez wojewodów ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania informacji o łącznej wysokości przyznanych kwot wsparcia finansowego wraz z kopią protokołów z postępowania kwalifikacyjnego. |
do dnia 14.05.2012 r. |
4 |
Wystąpienie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do ministra właściwego do spraw finansów publicznych z wnioskiem o uruchomienie środków budżetu państwa zaplanowanych w rezerwie celowej w podziale na poszczególne województwa, zawierającym propozycję podziału środków pomiędzy poszczególne województwa. |
do dnia 21.05.2012 r. |
5 |
Przedłożenie do ministra właściwego do spraw finansów publicznych przez wojewodów wniosków o zwiększenie budżetu, z podaniem klasyfikacji budżetowej. |
do dnia 25.05.2012 r. |
6 |
Wykorzystanie przez organy prowadzące wsparcia finansowanego. |
do dnia 31.12.2012 r. |
7 |
Rozliczenie dotacji przez organy prowadzące oraz przekazanie wojewodzie sprawozdań przez organy prowadzące. |
do dnia 15.01.2013 r. |
8 |
Przekazanie przez szkoły organom prowadzącym sprawozdań z realizacji zadań polegających na wdrożeniu TIK w proces nauczania, określonych w pkt. VI.3 programu. |
do dnia 10.06.2013 r. |
9 |
Przekazanie przez organy prowadzące wojewodom sprawozdań z realizacji programu. |
do dnia 30.06.2013 r. |
10 |
Przekazanie przez wojewodów ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania sprawozdań z realizacji programu. |
do dnia 15.07.2013 r. |
11 |
Analiza i ocena efektów realizacji programu. |
do dnia 31.08.2013 r. |
W listopadzie 2012 roku rozpoczęła się realizacja komponentu e-nauczyciel będącego wsparciem szkół uczestniczących w programie „Cyfrowa Szkoła”. Jego celem jest uzyskanie poprawy nauczania i uczenia się uczniów dzięki wdrożeniu w szkołach technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). Liderem programu jest Ośrodek Rozwoju Edukacji, a partnerem programu - Centrum Edukacji Obywatelskiej. Instytucje te prowadzą działania w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach”, wspieranego przez fundusze Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Społeczny). Program ma charakter edukacyjny, ma służyć poprawie efektów uczenia się uczniów, rozwijaniu kompetencji kluczowych. Dostępny w szkołach sprzęt cyfrowy ma umożliwić nauczanie metodą projektu, przybliżyć warunki pracy szkoły do warunków spotykanych przez ucznia poza szkołą. Założeniem programu jest rozsądne wykorzystanie TIK w nauczaniu poszczególnych przedmiotów i w życiu szkoły. Według CEO „szersze wykorzystanie technik informacyjno-komunikacyjnych w szkole, stanowi ambitną zmianę, która często wymaga wprowadzenia rozwiązań organizacyjnych i innych, niż dotychczasowe, sposobów organizacji lekcji i metod nauczania. Najważniejszą zmianą będzie wypracowanie przez nauczycieli nowych nawyków pracy z uczniami przy realizacji obowiązujących wymagań szczegółowych podstawy programowej przedmiotów ogólnokształcących. Rodzaj wprowadzanej zmiany w dużym stopniu zależeć będzie od przyjętych rozwiązań sprzętowych i wariantów oprogramowania, a także wybranej przez szkołę koncepcji wykorzystania sprzętu cyfrowego i już posiadanych przez nauczycieli umiejętności posługiwania się TIK.
Program wspiera proces zmian w sposób uwzględniający warunki i decyzje podejmowane indywidualnie przez same szkoły. Dyrektorzy i nauczyciele mogą wybrać z prezentowanych im przykładów dobrych praktyk wcześniej wypracowanych w innych programach. Skala i nowatorstwo pilotażowego programu wymagają współpracy szkół, które wybrały podobne rozwiązania sprzętowe i współpracy nauczycieli uczących tych samych przedmiotów szkolnych. Program zakłada gotowość szkół i nauczycieli do dzielenia się nowymi praktykami. Są one zbierane i udostępniane w trakcie konferencji, szkoleń, poprzez spotkania lokalnych sieci nauczycieli i na platformie internetowej”.
W ramach programu ORE i CEO zapewniają uczestnikom wsparcie w postaci:
- szkoleń stacjonarnych (warsztaty, wykłady),
- konferencji ogólnopolskich,
- konferencji regionalnych,
- spotkań lokalnych (lokalnych sieci),
- szkoleń zdalnych w formie interakcyjnego kursu internetowego.
Szkoły uczestniczące w programie zostały połączone w lokalne sieci szkoleniowe. Umożliwią one szkołom, które wybrały podobne rozwiązania informatyczne wymianę doświadczeń i współpracę. Sieci mają także ułatwić propagowanie dobrych praktyk dydaktycznych. Szkolni koordynatorzy zaś zorganizują w ich ramach współpracę grup nauczycieli uczących tych samych przedmiotów szkolnych i wykorzystujących w pracy z uczniami TIK.
Cyfrowa Szkoła w ZSI
W roku szkolnym 2012/2013 nasza szkoła uczestniczyła w rządowym programie pilotażowym „Cyfrowa szkoła”.
Jako jedyna placówka w Katowicach zakwalifikowaliśmy się do programu.
Co zyskaliśmy?
Nowy sprzęt multimedialny o wartości ok. 170 000, 00 zł w tym:
- 2 mobilne pracownie komputerowe wyposażone w 28 laptopów uczniowskich;
- 20 laptopów do pracy dla nauczycieli;
- Szafka do przemieszczania komputerów,
- 2 projektory multimedialne,
- 2 tablice interaktywne;
- wizualizer,
- zestawy głośników;
- drukarki, skanery.
Powiększyliśmy swoje zasoby o nowy sprzęt
- Zakupiony sprzęt udostępniliśmy uczniom.
- Uruchomiony został Internet bezprzewodowy.
- W świetlicy udostępnione zostały komputery dla uczniów.
- Przeprowadzonych zostało około 250 lekcji z wykorzystaniem TIK.
- Organizowaliśmy konkursy miejskie i międzyszkolne przygotowując interaktywne testy: „Bezpieczna droga do szkoły”, „Był sobie człowiek”.
- Przeprowadzone zostały lekcje otwarte dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej katowickich szkół – Jak pracować z multibookiem?
- Nauczyciele opracowali szereg ciekawych materiałów dydaktycznych do prowadzenia lekcji, które zostały udostępnione w zakładce „Dobre praktyki”.
Zalety programu:
- Zadaniem nauczycieli prowadzenie lekcji metodami aktywizującymi z wykorzystaniem TIK zwiększyły poziom motywacji do nauki u ok. 65% uczniów;
- Zdaniem nauczycieli zwiększyła się aktywność uczniów na lekcji u ok. 62% uczniów;
- Zdaniem nauczycieli u ok. 70% uczniów wzrosło aktywne uczestnictwo wróżnych formach pracy zespołowej;
- Ok. 65% uczniów zwiększyło swoją aktywność w zakresie rozwijana zainteresowań;
- Rozpoczęliśmy długofalowy proces budowania społeczeństwa informacyjnego.
2015/2016
Projekty w ZSI 2012/2013
II Środowiskowe Spotkania Edukacyjne: "W co się bawić?" - wczoraj i dziś na Śląsku
Dobre praktyki w ZSI 2012/2013
Edukacja wczesnoszkolna
Klasa 2: Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych do ilustracji: mnożenie liczb w zakresie 30.
Klasa 2: Zwierzęta z Antarktydy, omawianie lektury „Zaczarowana zagroda”.
Język polski
Klasa 4: Kraina języka. Formy czasów.
Klasa 4: Genealogia dla początkujących - HOSPITACJA DIAGNOZUJACA. Prezentacja do lekcji.
Klasa 4: Co powinniśmy wiedzieć o redagowaniu tekstu zaproszenia?
Prezentacja do lekcji: Zaproszenie
Klasa 5: Wielkanocna radość. Tradycje i zwyczaje wielkanocne.
Prezentacja do lekcji: Wielkanocne zwyczaje
Klasa 5: O najsłynniejszym rycerzu średniowiecznym - Zawiszy Czarnym z Garbowa.
Klasa 6: O codzienności niebanalnie ("Ballada o zejściu do sklepu").
Klasa 6: Teatrzyk "Zielona Gęś" - w świecie groteski.
Język angielski
Klasa 4: Furniture - consolidation (Meble - utrwalenie wiadomości).
Klasa 4: Ocena zdobytych umiejętności.
Klasa I: Opis wydarzeń z przeszłości. Chronologia zdarzeń - HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA. Prezentacja do lekcji.
Historia
Przyroda
Klasa 4: Wyszukiwanie informacji na temat wskazanych przez nauczyciela chorób zakaźnych.
Klasa 5: Jakie zmiany zachodzą w okresie dojrzewania?
Klasa 6: Ile przyrody w mojej głowie, tyle się po lekcji dowiem - HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA Prezentacja do lekcji.
Załączniki do lekcji: 1) Kierunki; 2) Mapa pogody; 3) Mapa Katowic; 4) Krzyżówka.
Klasa 6: Krajobraz tajgi i tundry.
Matematyka
Klasa 4: Ułamki zwykłe na osi liczbowej.
Klasa 4: Punkty, proste i odcinki.
Klasa 6: Dodawanie i odejmowanie liczb wymiernych.
Klasa 6: Prostopadłościany i sześciany.
Klasa 6: Rozpoznawanie figur przestrzennych.
Plastyka
Klasa 5: Wśród greckich świątyń i posągów.
Klasa 5: Wehikuł czasu do prehistorii.
Technika
Akcje, kampanie, projekty
- "SKO" (SP) (zob. zakładkę "SKO")
- Naucz mnie mówić "Nie" – kampania edukacyjno-profilaktyczna (koordynatorzy B. Ogórek, E. Podemska)
- Zachowaj trzeźwy umysł – kampania Stowarzyszenia Producentów i Dziennikarzy Radiowych i Fundacja Trzeźwy Umysł (koordynator R. Blicharska)
- Akcja Sprzątanie świata (koordynator R. Blicharska
- Kampania Uwaga! Nadwaga (Z. Nowak)
- Projekt Przerwany marsz
- Akcja MEN Szkoła pamięta (koordynator D. Garncarczyk)
- Akcja Cała Polska Czyta Dzieciom (koordynator A. Warwas)
- Akcja Narodowe Czytanie
- Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego
- Światowy Dzień Książki (A. Guziak, A. Kubis-Szlachta, A. Robaszkiewicz)
- Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania (A. Kubis-Szlachta, A. Warwas)
- Akcja Fundacji Kasperek (zbiórka plastikowych nakrętek) (E. Grabizna-Kusz)
- Akcja Zbieramy baterie modernizujemy naszą szkołę (E. Grabizna-Kusz)
- Projekt ekologiczny Szkole pomagamy i Świat oczyszczamy – zbiórka elektrośmieci Green Office (E. Grabizna-Kusz)
- Szkoła Bezpiecznego Internetu. Dzień Bezpiecznego Internetu (B. Ogórek, K. Sordyl)
- Światowy Dzień Autyzmu Zaświeć się na niebiesko (A. Neffe)
- Ogólnopolski Dzień Tornistra (A. Robaszkiewicz – opiekun Samorządu Uczniowskiego)
- Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka (E. Kaczoch, K. Siwczyk)
- Ogólnopolska akcja Dzieci Uczą Rodziców
- Akcja Góra Grosza (A. Konik-Leszczyńska, A. Robaszkiewicz)
- Ogólnopolska akcja Szkolne Przygody Gangu Słodziaków (A. Kubis-Szlachta, A. Warwas)
- Projekt Akademia Młodego Wieku Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach (E. Varżagolis)
- Akcja Moje miasto bez elektrośmieci ( Grabizna-Kusz)
- "Akademia Przyszłości"
Szkolny koordynator: mgr Ewelina Darul
Innowacje
- Szkolne Herbarium - Magia Ziół (E. Grabizna-Kusz, K. Labus, Z. Nowak)
- Happy Trio turnieje wewnątrzszkolne (E. Kuczmik)
- Programuję ze Scottie Go (M. Błotko, K. Siwczyk)
- Po co mi kartki? Chcę zeszyt wszędzie – praca w chmurze na lekcji informatyki (S. Jakubowska)
- Matematyka na co dzień (K. Walaszczyk-Szkutnik, A. Wiśniowska)
- Kto czyta nie błądzi (Z. Błońska, A. Guziak)
- Dbałość o poprawność języka polskiego. Języka naszego poprawnego (Z. Błońska, A. Guziak, E. Varżagolis)
- Rakietowo – żyję zdrowo (M. Kacperska, D. Gorzela, A. Zaczyk)
- Morze, nasze morze (I. Etryk, B. Ogórek)
- Młodzi mówią… (Z. Błońska, M. Bilińska, D. Garncarczyk, A. Guziak, E. Varżagolis)
- Młodzi redaktorzy. Z piórem i z dyktafonem (J. Gorzela, E. Varżagolis)
- Odkrywcy sztuki. Nasza galeria szkolna (M. Pałka, A. Szota, E. Varżagolis)
- Lapbook – Powstania Śląskie (M. Bilińska, M. Jurczyk, B. Machaj ,K. Trembaczowska-Brom, I. Węgrzyn)
- To do list (K. Trembaczowska-Brom)
- Mediacje w szkole, czyli pokojowe rozwiązywanie konfliktów (B. Pastwa, M. Żak)
- Świetlica na sportowo (H.Dryja, A. Warwas)
- Otwarte drzwi (A. Neffe)
- "Zostań z nami" – 100. rocznica urodzin Jana Pawła II (J. Kwiecień, ks. D. Majka, S. Witkowska)
Dobre praktyki, inicjatywy
DOBRE PRAKTYKI
- Aktywna przerwa – nauczyciele wychowania fizycznego
- I Mikołajkowa Mini Olimpiada Integracyjna klas 1-3 (W. Biros)
- Zajęcia czytelnicze Bajeczki na radości i smuteczki – czytanie zbioru bajek pisanych przez uczniów. (M. Marcinkowska-Baran)
- Formuła organizacji Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania (A. Warwas, A. Kubis-Szlachta)
- Stwarzanie uczniom klas starszych oraz absolwentom szkoły możliwości realizacji wolontariatu na terenie świetlicy (E. Darul)
- Uczenie małej samorządności w klasach 1-3 pod hasłem Weźmy sprawy w swoje ręce (nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i wychowawcy świetlicy)
- Prowadzenie oddziałowego systemu motywacyjnego przez wykorzystanie aplikacji internetowej ClassDojo w celu monitorowania zachowań uczniów - zbieranie informacji na temat pochwał i uwag, angażowanie rodziców do kontroli zachowań ucznia (E. Kaczoch)
- Recenzje książek na stronie internetowej szkoły w zakładce Przeczytałem (przeczytałam), polecam…
MAŁE INICJATYWY DOBRYCH PRAKTYK
- Zajęcia dotyczące zasadności noszenia odblasków (K. Siwczyk)
- Rozmowa na temat tolerancji inspirowana przedstawieniem Shrek (A. Brzezina)
- Zapoznanie z zasadami działami tablicy Interktywne ucho dokonującej pomiaru natężenia hałasu w szkole (D. Michalewicz)
- Przeglądanie i wspólne czytanie gazetki szkolnej Myśl-NICK, szczególnie artykułów dotyczących zawodów oraz przedstawiających pasje i zainteresowania uczniów. Wspólne rozwiązywanie krzyżówki podczas zajęć z wychowawcą (K. Trembaczowska-Brom, I. Węrzyn, A. Zaczyk)
- Przekazanie prac uczniów na wystawę w Wojewódzkiej Bibliotece Pedagogicznej (J. Gorzela)
Zakończone
- Erasmus+ (zob. zakładkę "Erasmus+")
- Rządowy program "Aktywna tablica"
- "Na wspólnej ziemi" (Fundacja Shalom)
- "Świat po drugiej stronie muru" (IPN) (zob. zakładkę "Projekty")
- "Żonkile" (Muzeum Historii Żydów Polskich)
- "O tym nie można zapomnieć. Auschwitz a postrzeganie współczesnego świata " (IPN) (zob. zakładkę "Projekty")
- "Mistrzowie kodowania" - zobacz blog "Bo każdy może być programistą"
- "Godzina kodowania"
- Radosna Szkoła
- Szkoła z klasą
- Szkoła bez przemocy
- Z bajką bezpieczniej
- Wolontariat? "Gram w to!"
- Korba - projekt ogólnopolski
- Krokus - projekt międzynarodowy
- Szkoła z Prawami Dziecka; Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka; Zostaliśmy wyróżnieni przez Rzecznika Praw Dziecka
- Ekocentryczka
- Słyszę - mówię - widzę
- Kasztanobranie
- Szlachetna paczka 2015
- Szlachetna paczka 2016
- Szlachetna paczka 2017
- "Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy" – wolontariat
- "Zdrowe nietrudne" (kl. 2 SP)
- Śląski Uniwersytet Dziecięcy "Gaudeamus" (kl. 1-3 SP)
- "Okulary dla Afryki"
- "Bliżej" - program interwencji edukacyjnej (GI)
- "Falochron dla Śląska" (GI)
- "Skrzydła" (Caritas)