Harmonogram pracy
Godziny pracy od września 2024 r.
|
poniedziałek |
wtorek |
środa |
czwartek |
piątek |
mgr Beata Iwaniuk |
8.45-9.45 6a
|
9.45-10.45 konsultacje, s. 55
11.35-12.35 2a 12.35-13.35 2b
13.35-14.35 1b
|
12.35-13.35 1a |
14.35-15.35 8a, 8b, 7b
|
|
mgr Agnieszka Kwitek |
8.45-9.45 |
11.35 - 15.35 | 12.35 - 13.35 14.35 - 15.35 |
13.35 - 15.35 | 7.45 - 9.45 11.35 - 12.35 |
Logopedyczne badania przesiewowe
LOGOPEDYCZNE BADANIA PRZESIEWOWE
Na początku roku szkolnego w naszej szkole są przeprowadzane logopedyczne badania przesiewowe.
Służą one “wyłowieniu” z tłumu tych dzieci, które mają różnego rodzaju trudności z mową i artykulacją.
Badania przesiewowe:
- pomagają dokonać oceny mowy u wszystkich dzieci klas 1-ych uczęszczających do szkoły,
- ocenić postępy dzieci, które uczestniczyły w poprzednim roku szkolnym w zajęciach logopedycznych,
- stanowią podstawę do zakwalifikowania na zajęcia logopedyczne dzieci, które wcześniej nie były objęte wsparciem logopedycznym.
Jak wygląda badanie przesiewowe?
Logopeda indywidualnie bada rozumienie i nadawanie mowy. Poziom badania powinien być dostosowany do norm rozwojowych dzieci. Zazwyczaj logopedyczne badanie przesiewowe obejmuje:
- badanie rozumienia mowy,
- badanie opowiadania (konstruowanie zdań, gramatyka),
- badanie artykulacji,
- badanie sprawności narządów artykulacyjnych (w tym sprawność języka i warg, ocenę wędzidełka podjęzykowego),
- ocenę toru oddechowego.
Każdy rodzic za pośrednictwem poczty elektronicznej Vulcan dostanie informację o planowanym badaniu przesiewowym, prośbę o wyrażenie zgody na badanie, a później o jego wyniku.
Informacje zwrotne
Rodzic powinien dowiedzieć się (otrzymując odpowiednie informacje, zaświadczenie lub w czasie indywidualnych konsultacji), czy dziecko ma trudności z jakimkolwiek z badanych obszarów, czy konieczne są konsultacje z innymi specjalistami (np. ortodonta, laryngolog) i czy dziecko zostało zakwalifikowane na zajęcia logopedyczne w szkole.
Materiały do ćwiczeń
Artykuły
Joanna Błażejewska-Ziora "Skąd się biorą krzywe zęby?"
Przepisy na farby własnej roboty i nie tylko
Dbaj o głos - warsztaty dla nauczycieli
Dziecko chce być dobre.
Jeśli nie umie - naucz,
jeśli nie wie - wytłumacz,
jeśli nie może - pomóż...
Janusz Korczak
Logopeda w szkole
Logopeda to specjalista zajmujący się profilaktyką, diagnozowaniem oraz terapią wad i zaburzeń mowy.
Zadania logopedy:
- Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu wad i zaburzeń mowy.
- Wspieranie działań profilaktycznych, w tym, zakresie nauczycieli.
- Przeprowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia mowy uczniów.
- Diagnoza logopedyczna uczniów wyłonionych podczas badań wstępnych.
- Organizowanie pomocy logopedycznej.
- Prowadzenie indywidualnej oraz grupowej terapii logopedycznej.
- Współpraca terapeutyczna z rodzicami.
- Kierowanie wybranych uczniów do specjalistów z zakresu medycyny (laryngologii, stomatologii) i dziedzin pokrewnych (psychologii, pedagogiki).
We wrześniu przeprowadzane są przesiewowe badania logopedyczne w oddziałach klasowych oraz konstruowane indywidualne programy terapii mowy. Zajęcia prowadzone są od października, indywidualnie lub grupowo w zależności od potrzeb dzieci.
Czas trwania terapii oraz jej efektywność zależy od przyczyn i stopnia zaburzenia mowy, jak również od współpracy terapeuty z rodzicami. Konieczne są systematyczne, codzienne ćwiczenia z dzieckiem w domu trwające około 10 –15 minut.
6 marca obchodzimy Europejski Dzień Logopedy
Europejski Dzień logopedy jest obchodzony 6 marca we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Pomysłodawcą wydarzenia była w 2004 r. organizacja CPLOL zrzeszająca logopedów z całej Europy, chcąc w ten sposób podnieść rangę zawodu oraz zwrócić uwagę na problemy w komunikowaniu się. W Polsce święto obchodzone jest od 2007 r. W tym dniu organizowane są wydarzenia oraz inicjatywy zwracające uwagę na niepoprawną wymowę oraz zaburzenia językowe.